مالزی و افراط گرایی دینی
نویسندگان
چکیده
در حال حاضر، انواع قرائت های مختلف و گاه متضاد از اسلام در این سرزمین وجود دارد و مسلمانان بومی، همواره به دنبال تقویت مبانی هویت خود، به مثابه اکثریت و یا اقلیت مسلمان در جنوب شرق آسیا با تمسّک به یکی از این جریان های فکری بوده اند. مردم کشورهای مالزی و اندونزی، بیش از دیگر ملل جنوب شرق آسیا به بحث و مناقشه درباره هریک از این تفکرات اسلامی می پردازند، اما وضعیت در تایلند و فیلیپین به گونه دیگری است، یعنی مردم این دو کشور اغلب با جریان سازی های دینی-نژادی روبه رو هستند و به اسلام، تنها از منظر خویشاوندی، نژادی، قومی، زبانی و در نهایت فرهنگی می نگرند و مسائل تئوریک شریعت، مسائل مهم و روز آنان تلقی نمی شود. پس از دوره سوهارتو (1998م) و نیز حادثه یازده سپتامبر 2001، افراط گرایان جهادی در منطقه شرق آسیا رسوخ پیدا کردند. فشارهای اقتصادی و مقابله با مدرنیسم مادی گرا و همین طور جریان جهانی شدن و طبیعت مصرف گرایی کاپیتالیسم، دخالت های غربی ها در کشورهای اسلامی و اعمال فشار و زور بر مسلمانان فلسطین، تجاوز آمریکا به افغانستان و دخالت نابه جا در منطقه بالکان، همگی دست به دست هم دادند و سبب شدند تا بسیاری از مسلمانان این منطقه به سمت اسلام رادیکالی و قرائت افراط گرایانه از دین روی آورند. تفکرات سلفی با حمایت عربستان سعودی از یک سو و نگرش های روشنفکران ملی گرا و لیبرال از سوی دیگر، هر دو در کنار هم پیش می رفتند و گاه نیز بر سر منافع مشترک میان آن ها نزاع و درگیری شکل می گرفت.
منابع مشابه
افراط گرایی، نقطه مقابل عقلانیت و شریعت
احمد بهشتی[1] این نوشتار، نخست مروری دارد بر بیان ماهیت افراط گرایی و مضرات آن، سپس به بحث درباره راه های مبارزه با آن پرداخته است. افراط گرایی یا قومی یا نژادی یا حزبی و گروهی یا مذهبی است. از آن جا که افراط گرایی زاییده تعصب خشک و خروج از جاده اعتدال و عقلانیت و گریز از شریعت است، برای مبارزه با همه اقسام، بیان مضرات افراط گرایی، و ت...
متن کاملمالزی و افراطگرایی دینی
در حال حاضر، انواع قرائتهای مختلف و گاه متضاد از اسلام در این سرزمین وجود دارد و مسلمانان بومی، همواره بهدنبال تقویت مبانی هویت خود، بهمثابه اکثریت و یا اقلیت مسلمان در جنوب شرق آسیا با تمسّک به یکی از این جریانهای فکری بودهاند. مردم کشورهای مالزی و اندونزی، بیش از دیگر ملل جنوب شرق آسیا به بحث و مناقشه درباره هریک از این تفکرات اسلامی میپردازند، اما وضعیت در تایلند و فیلیپین به گو...
متن کاملنسبی گرایی حقوق بشر و افراط گرایی مذهبی
یکی از بحث های بنیادین در خصوص حقوق بشر، جهان شمول و عام بودن حقوق بشر یا نسبی بودن آن است. دیدگاهی که از جهان شمول بودن این حقوق سخن می گوید، معتقد است حقوق مصرح در اسناد حقوق بشر و به ویژه حقوق بشر نسل اول که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و برخی اسناد منطقه ای انعکاس یافته است، حقوقی عام و جهان شمول است. به عنوان مثال، حق کرامت انسانی، حق حیات و مواردی این چنین، حقوقی برای نوع بشر، فارغ از تعلق ب...
متن کاملنقش مدارس مذهبی دِیوبندیه در شکل گیری افراط گرایی دینی (مطالعه موردی ؛ مبانی فکری جنبش طالبان)
یکی از مکتبهای فکری تحت تأثیر سلفیگری در شبه قاره هند،« مکتب دیوبندی» است. مکتب فقهی دیوبندیه، در قرن نوزدهم با الهام از اندیشه های شاه ولی الله دهلوی و با مشی ضد استعماری و با تکیه بر «جهاد گرایی» در برابر کفار،با استعمار بریتانیا در هندوستان مبارزه میکرد؛ و از این رو توانست به تدریج نهضتی اسلامی در شبه قاره هند پدید آورد ؛که با نشر و گسترش اندیشه های دینی و سیاسی و از طریق مکاتب دارالعلوم ...
متن کاملبازتاب سیل 2010 پاکستان بر افراط گرایی
پاکستان به عنوان یکی از مهمترین کشورهای اسلامی، در سه دهه اخیر کانون فعالیت بسیاری از جریانهای افراطگرا در منطقه جنوب آسیا تلقی شده است. تحولات مهم داخلی، منطقهای و بینالمللی از جمله اجرای برنامه اسلامیسازی ژنرال ضیاءالحق، انقلاب اسلامی ایران، جهاد اسلامی علیه شوروی و اشغال افغانستان و حمله امریکا به افغانستان در سال 2001، تاثیرات عمیقی بر رشد افراطگرایی در پاکستان داشته است. در سال 2010 ...
متن کاملتروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه: ظهور داعش
تروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه: ظهور داعش محمد غلامی[1]- دکتر اسماعیل شفیعی سروستانی[2]- سعید محمدی[3] با تسامح میتوان گفت در جهان امروز پدیده تروریسم به عنوان عاملی محرک برای تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... جایگزین پدیدههای شناخته شده از قبیل انقلابها، جنگها، کودتاها، شورشها و ... شده است و باعث چالشهایی گردیده است. یکی از ویژگیهای برجسته منطقه خاورمیانه بنیادگرایی اسلامی است که ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
روابط فرهنگیجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۹-۸۶
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023